کد مطلب:190867 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:127

امیدواری در دعا
احمد بن محمد به حضور امام رضا علیه السلام آمد و گفت: چند سال است حاجتی دارم و آن را از خدا خواسته ام و دعا می كنم، ولی دعایم مستجاب نشده است. در این مورد شك و تردیدی به دلم راه یافته است.

امام رضا علیه السلام فرمود: ای احمد مراقب باش كه شیطان بر تو چیره نگردد تا تو را مأیوس و ناامید كند. همانا امام باقر علیه السلام می فرمود: مؤمن، نیاز خود را از خدا می خواهد؛ خداوند اجابت آن را تأخیر می اندازد، برای این كه ناله و گریه و زاری او را دوست می دارد.

سپس امام رضا علیه السلام فرمود: سوگند به خدا، تأخیر در برآوردن نیازهای دنیوی مؤمنان (كه از درگاهش خواسته اند) برای آن ها بهتر از تعجیل در برآوردن نیازهای آن ها است. دنیا چه ارزشی دارد؟ امام باقر علیه السلام می فرمود: سزاوار است كه دعای مؤمن در حال آسایش، مانند دعایش در حال سختی باشد و اگر دعایش به استجابت رسید، سست نشود (باز دعا كن) . بنابراین، از دعا كردن خسته نشو، زیرا دعا در پیشگاه خدا دارای مقام بسیار ارجمندی است. بر تو باد كه



[ صفحه 151]



صبر كنی و در كسب روزی حلال بكوشی و صله ی رحم را رعایت نمایی. مبادا با مردم اظهار دشمنی كنی، زیرا ما خاندانی هستیم كه حتی نسبت به آن ها كه قطع رحم كنند، صله ی رحم می كنیم و به هر كه به ما بدی كند، نیكی می نماییم، كه سوگند به خدا از این روش، نتیجه ی خوبی می بینیم.

همانا كسی كه در این دنیا از نعمت های الهی برخوردار است، اگر درخواستی از خدا كند و دعایش به استجابت برسد (بر اثر حرص) باز درخواست دیگری می كند، و نعمت خدا در نظرش كم ارزش می گردد، و از چیزی سیر نشود، و در صورت فراوانی نعمت، مسلمان در این راه به سبب حقوقی كه بر او واجب است، به خطر بیفتد و در فتنه و آزمایش قرار گیرد.

بگو بدانم كه اگر من چیزی به تو بگویم، به صحت آن اطمینان داری؟

احمد عرض كرد: اگر به تو اطمینان نداشته باشم، به چه كسی اطمینان دارم؟ تو حجت خدا هستی؛ حتما سخن تو درست است.

امام رضا علیه السلام فرمود: اگر به سخن من اطمینان داری، باید به گفتار خدا بیش تر اطمینان داشته باشی؛ چرا كه خداوند به وعده ی خود وفا می كند. مگر خدا نمی فرماید:

(و اذا سألك عبادی عنی فانی قریب أجیب دعوة الداع اذا دعان) [1] .

هنگامی كه بندگان من از تو درباره ی من سئوال كنند



[ صفحه 152]



(بگو) من نزدیكم؛ دعای دعا كننده را به هنگامی كه مرا می خواند، پاسخ می گویم.

و نیز می فرماید:

(لا تقنطوا من رحمة الله) [2] .

از رحمت خدا نومید نشوید.

و نیز می فرماید:

(والله یعدكم مغفرة منه و فضلا) [3] .

و خداوند به شما وعده ی آمرزش و فزونی می دهد. بنابراین، اعتمادت به خدا بیش تر از دیگران باشد، و در خانه ی دل خود را به راه یافتن چیزی، جز خوبی نگشایید، كه در این صورت شما آمرزیده اید [4] .


[1] بقره، 186.

[2] زمر، 53.

[3] بقره، 268.

[4] اصول كافي، ج 2، ص 488، باب من أبطأت عليه الاجابة، ح 1.